pátek 10. srpna 2018

DNĚPR KMZ a modelové označení

AKTUALIZOVANO 5.9.2018

Ruské motorky KMZ-DNĚPR (na Ukrajině) a IMZ-URAL (v Rusku) udělali za ta léta dost typů a ještě víc typů z toho naklonovali majitelé, kteří motorku poskládali tak, aby jim třeba aspoň jezdila. Pojďme si připomenout alespoň ty základní poznávací rysy modelů DNĚPR....




Nechci tu vyprávět pohádky o základech historie URAL a DNĚPR, páč je na to hodně historek a nikdo to pořádně nemá podložené a možná to stejně bylo úplně jinak. Bohužel informace jsou rozporuplné a nepřesné.

Základ pro IMZ i KMZ byla MKA resp. M-72, resp. před Emkou válečné modely. 
Jako jediný Kyjev (KMZ) s tímto motorem pokračoval dál a trochu jej zmodernizoval do M-72N a pak v označení K750. Ural pokračoval v modernizovaném motoru 500 později 650 OHV s označením M52 resp. M-61...atd.
Tím bychom měli úvod za sebou, tak pojďme přesněji k modelům, pokusím se to když tak průběžně aktualizovat. 


MODELY

Vše začalo válečným modelem BMW R71 z roku 1938-1941, ze ktérého M-72 vychází.
  • M-72 - rok cca. 1942-1959, 2-válcový motor boxer s rozvodem SV o obsahu 750cm3 s výkonem 22k, kompresní poměr 5.5:1 - elektrika 6V (dynamo G11-45W) uložení zadních tlumičů na tzv. kluzáky, přední světlo s kšiltem, sedadlo odpružené pérem, nižší placatější blatníky ala URAL, řidítka s páčkami naopak, výfuky rybiny, brzdy půl-bubny
  • M-72N - rok 1953-1959 - měla oproti M-72 zadní i přední krátkou kyvnou vidlici, hliníkové náboje, brzdy s lepší účinností pravděpodobně s velkými bubny, zesílený rám, blatníky, převody
M-72

  • K-750 (M) - rok 1959-1973-1977, 2-válcový motor boxer s rozvodem SV o obsahu 750cm3 s výkonem 26k (cca. 40Nm), kompresní poměr 6:1 - vylepšený motor, krátký rám, účinnější chlazení (přidáno žebrování), nové tlumiče, velké bubny, objevují se i výfukové tlumiče výfuků krátké doutníky, pohon sajdkáry s uzávěrkou bez zpátečky, (M) značí modernizovanou verzi.
K-750M
  • MV-750 (M) - rok 1963-1973-1977 - vojenská verze, později s dlouhý rámem s pohonem sajkáry s uzávěrkou, může být i zpátečka, půlený zadní blatník, může se objevovat přední kyvná vidlice pérování. (M) značí modernizovanou verzi.
MV-750
  • K-650 (MT-8) - rok 1967-1971, 2-válcový motor boxer s rozvodem OHV o obsahu 650cm3 s výkonem 32k (cca. 45Nm), kompresní poměr 7:1 - elektrika 6V (dynamo G414-65W), zapalování z K-750 s ovládaným předstihem na řidítkách, bez zpátečky, půlený zadní blatník
K-650
  • MT-9 - rok 1971-1974 - válec má přidané žebro, modernizované odstředivé zapalování, menší úpravy na podvozku, zpátečka, od teď zadní blatník je již vcelku, blinkry
MT-9

  • MV-650M - rok 1971-1974 - vojenská verze s rámem MT ve stylu MT-9 s blinkry
MV-650M

  • MT-10 - rok 1974-1977 - 2-válcový motor boxer s rozvodem OHV o obsahu 650cm3 s výkonem 32k, kompresní poměr 7:1 - nový alternátor s 12V, hranatá nádrž, nové tlumiče a jednodílné sedlo pro 2 osoby, jiné budíky a světlo, bez maznic na bubnech.
  • MT-10-36 - rok 1977- 1984 - výkon zvýšen na 36k, jiné hlavy s většími sacími ventily, jiný vačkový hřídel a vyšší stupeň komprese 7.5:1, jiné karburátory. Od roku 1978 jiné písty s kompresním poměrem 8,5:1
  • MT-12 (K-750) - rok 1977-1983 - motor K-750 na podvozku MT rámu, pohon kola sajdkary s diferenciálem
  • MT-11 - rok 1985-? - poloautomatická spojka, papírový vzduchový filtr
  • MT-16 - rok 1985-? - pohon sajdy s diferenciálem
  • MT-19 Solo - rok 1991-? - civilní verze
  • KMZ 8.157-022 - rok 1991-?

MT10 a výš


Každopádně KMZ již nefunguje a motorky již nevyrábí. Pokud chcete koncepčně něco podobného, musíte zavítat na URAL (IMZ), kde se modernizované motorky stále vyrábí, vyváží a prodávají za nemalé peníze a to i u nás v České republice.

Čerpáno z internetu a www.dnepr.cz nebo www.ural.cz



1 komentář:

  1. Dobrý den,
    Můžete mi pomoci při určování mého postranního vozu, na fotografiích?
    Je mi úplně neznámý typ a původ.
    Děkuji, Harry

    OdpovědětVymazat