úterý 26. září 2017

DNĚPR 650 MT8/MT9

Aktualizace 04.2019

Ruský (Ukrajinský) stroj ať už URAL nebo DNĚPR mi strašil v hlavě hodně dlouho a po 4letech se našlo něco, co se mi líbí jak finančně, tak opticky.




Mám doma Jawu 350 panelku od roku 1997 a 10let jsem na ní jezdil. Předtím Fichtla od 12let na pole. Čili základní opravy mi snad nebudou činit problémy, ale nebudu přeceňovat své síly na rusko-ukrajinský stroj, nevím co mě čeká a proto chci poznat nepoznané.





Ještě ten den 16.9.2017 (stav 3099km),
co jsem si tu nepojízdnou strojovnu zaparkoval v garáži, mi šrotovalo v hlavě, jak to opravím (zapalování nebo karburrátory)? Páč kupovat něco, co mi před očima neběželo... byl prostě risk.
Něco víc mám již naštudováno a jakmile šly děti večer spát, oznámil jsem manželce, že jdu do garáže. Usměvně přikývla.

Podle starého zapalování s páčkou předstihu na řidítkách (K750) jde možná usoudit model MT8 a pár věcí má možná i z modelu MT9.
Původní majitel sehnal jiné karburátory K68Y Pekar (ty jsou myslím ale pro motorky URAL650) a prý to od té doby prostě nejede. Původní karburátory již nemá...škoda.
Zapojil jsem baterku a začal jsem kontrolou zapalování, jestli to dává jiskru...kontrolka svítí a jiskru dává. Svíčky Brisk N15Y. Pak ale zjištuji, že ta jiskra není vidět pokud protáčím motorem pomalu...říkám si uvidím později.

Pak benzín a kouknout na karburátory. Palivový kohout je zatuhlej tak, že se mi kohoutek v ruce ohýbá. Tak to rozhýbávám sem tam a za chvíli už to jde lehčeji...tedy spíš tím jde aspoň pohnout. Ale z nádrže nic neteče, tak jsem to profoukl zpátky oběmá výstupy a už teče. Koukám na karburátory a ty jsou suché. Začnu cupovat a ejhle najednou po chvíli začnou přetýkat a nejde to zastavit...vypínám kohout. Jsou ale přeplavené, jdu to zkusit nakopnout. Nakopávám asi 20x a ani tuk. Povoluju svíčku a je suchá. Je vcelku jasné, že na vině jsou nejspíše ty karburátory a jsou ucpané. Nicméně mi to nedalo a řekl jsem si, že do půlnoci to musí aspoň na pár vteřin chytit. Vzal jsem injekční stříkačku, nasál benzín a přes karburátory od filtru prostříkl. Nakopávám 10x a už to 1x baflo. Beru zase stříkačku benzínu a stejná procedůra s bafnutím. Kouknu na to zapalování.

Podle první rysky na setrváku, to jest nějaká hodnota před horní úvratí, by to mělo házet jiskru. Sundavám rozdělovač a tady se seřizuje prý jen odtrh v horní úvrati myslím 0,6mm. Ale nechal jsem to před úvratí a kladivka na hrubo při zapnutém zapalování těsně spojil. Jde to celkem dobře přes excentrový šroub.

Beru zase stříkačku benzínu a zkouším nakopnout a ono to na páté prošlápnutí běží...asi 10vteřin a pak to chcípá...jupí.
Jdu spát.


Druhý den
rozebírám karburátory a čistím trysky a profoukávám a profoukávám, vše se zdá být průchozí. Hlavní tryska je 190. Jehlu dávám úplně nahoru tedy spodní zářez. Táhlo sytiče má asi víc poloh, ale tak nějak dobře drží na té první. Kompletuju karbece a koukám na přirubu u hlavy. V hlavě je menší průměr než je difuzor karburátoru a t je mezi ještě ta 90° redukce pro nový karburátor, tohle taky asi není ideální, ale snad to není zásadní problém. Montáž karburátorů a přeplavuju...zapínám i sytič na první stupeň.

Tentokrát bez stříkačky...nakopávám a opět jednou bafne a pak už zase nic. Koukám na svíčky jsou lehce ulitý. Dostal jsem k motorce i nějaké ND a mezi tím objevil i studené svíčky NGK, tak je měním za ty Brisky.

Tak zkouším opět nakopávat, teď tedy ala NGK a ...hup na poprvé to chytlo a drží...a drží...a drží...minutu...dvě...už běží! Motor má klidný chod...koukám na to jako puk.

Smrad mě vyhnal z garaže na ulici a jedu to projet. Světla svítí, houkačka troubí. Díky řízení, které je tuhé zkousím jedničku a dvojku maximálně tak 20kmh...tachometr funguje. Zasmradil jsem celou ulici. Zastavil jsem, motor je teplý. Otáčím plynem nejdřív lehce a jde dobře, pak otáčím víc jestli nemá díru v plynu, reakce na plyn je perfektní, až to s motorkou boxerově mává do strany. Ale koukám, proč to tak smrdí? Z výfuku jde černý čoud. Říkám si, je to bohatý, že by ten sytič, na který jsem úplně zapomněl? Tak ho zamačkávám a motorka po 5 vteřinách chcípá. Tohle se děje i po napojení na vzduchový filtr, akorát to chcípne asi po 20vteřinách se střílením do karburátorů, čili najednou je to asi chudé a nejde tam benzín.

Na táhlu sytiče mi chybí ty plastové kloboučky, za které se tahá, tak nevím, jestli je správně, když je zamačknu, páč pak tuto sytičovou trysku nejde v karburátoru profouknout.
Možná zvýšit plovákovou hladinu, páč po přeplavení to chytne studené i bez sytiče, ale jen na chvili
Možná je někde něco ucpané.
Šroubek bohatosti po zatočení u levého válce nic nedělá, u pravého to chce správně chcípnout. Možná nějaká faleš na levém válci, ale že by to kvůli tomu neběželo?

Zatím mi došly nápady, kdyby někoho něco napadlo, klidně napište.

Karburátory půjdou na číštění ultrazvukem.
Vymýšlím, co s tím krkem řízení, hlavně typ kuželíkových ložisek...


24.9.2017
Karburátory jsou po vyčištění namontované. Sytič má jen jednu polohu a konečně se dá ladit i levý válec. Po dlouheeemmm ladění zjišťují, že s jehlou úplně zvednutou to chce směs bohatosti jen cca o 1 otacku povolit (čili dát málo vzduchu) a stejně to ještě asi neni ono,, protože při větším přidání plynu to nemá asi dostatek benzínu a střílí do karburátoru. Pokud směs povolím ještě o 0,5-1 otáčky, motor po přidání plynu padá z otáček velice pomalu, čili asi dost chudá směs.

Ale nechápu, žere to jak tank a smrdí jak.... nicméně, musím udělat ten krk, páč v garáži jsou zplodiny cítit několik dní a to jsem při zkoušení na půl z garáže ... zlatá Jawa.




25.9.2017
Přišel na řadu krk řízení. Originální made in USSR axiální kuličková ložiska 34x51x12 jsou vysypaná, dalo se to čekat. Jsou ale nestandardní a nejbližší dobře sehnatelné jsou 35x52x12. Tak teď přemýšlím, zda dělat úpravy na naše rozměry nebo koupit někde (eBay) ty nestandardní, ale už kuželíková ložiska za dosti velkou sumu, ale bez úprav.




21.10.2017
Ledy se pohnuly a ložiska v krku řízení jsou na svém místě. Šel jsem po řešení zachovat co nejvíce originál, čili jsou tam drahá nestandardní kuželíková ložiska SSW055 pro staré BMW.

Vyměnil jsem staré svíčky za ekvivalent Bosch a konečně jdou karburátory ladit a navíc to chytá na "lusknutí prstu"...no nádhera. O další zlepšení toho startování se postarala výměna oleje Divinol 10W60. Nebudu tu popisovat radost, že startuju studenou motorku na 5. našlápnutí.

Trochu hapruje dobíjení s 6V dynamem + relátkem., které dobíjí až od středně vyšších otáček.
V 60kmh mi šíleně poskakuje přední kolo.






06.2018 _tacho 3150km
- Tak máme veteránské papíry. Vyměnil jsem náplně v převodovce a diferáku
- Trochu jsem zápasil v karburátory a špinavou nádrží.
- Dobíjení je mizerné. I když jsem dynamo vyčistil včetně drážek na uhlíky, na volnoběh nedobíjí. Při jízdě na parkovačky v otáčkách dobíjí od 5,8 do 6,8V a na potkávačky max. 6.3V.
- Dlouho jsem centroval rávky, teď už se s tím dá jet i 90kmh, ale to je pro ten motor krátkodobé použití, neb motor je dost v točkách. Rychlost 60-70 kmh je ideál.
Nalítáno zatím 40km, zatím mě nikde nenechal :-)

08.2018_tacho 3250km
- Výměna oleje motoru, vyčištění olej.vany, vyčištěné hlavy, válce a písty s kroužkama. I když je levý válec viditelně malinko horší než téměř netknutej pravej válec (ale ani jeden nemá vysloveně hranu od kroužků), kroužky jsem neměnil. Čekal jsem to daleko horší. Vše přetěsněno novým těsněním.
- Vyřešeno dobíjení a konečně dobíjí jak má tedy na volnoběh 6-6,5V a v točkách přes 7V a na světla 6,4-6,8V. Problém byl v kontaktech originálního relátka. Stačilo je smirkem očistit.
Taktéž jsem byl nucen dát filtry paliva před karburátory, páč se rychle zanesla tryska (hned ta vedle hlavní) a bez ní to nejede.


02.2019
Převodovka vyměněna. Je to tam ťip ťop, ale vše maká i zpátečka! Ta převodovka má poloautomat, ...woow
A jelikož mě nebavilo dofukovat všechna originální CCCP kola po cca. 10 dnech, koupil jsem nové duše a zánovní Mitas 3,75x19".

Jelikož originál výfuky Dněpr jsou sice hezké, ale typově jsou pro novějšího Dněpra a jsou moc tiché. Koupil jsem šrot Jawa výfuky-doutníky, konečně dělám krom smradu i hluk

Další plán je mít trochu delší převod a náhradní diferák.



1 komentář:

  1. Tahle motorka je prostě skvost, zbožňuju ji. Jak pokračuje úprava ?

    OdpovědětVymazat